Інклюзивне середовище
Мета проекту: формування розвивального та мотивуючого дл навчання освітнього середовища.
ЗАВДАННЯ :організувати освітній процес у закладі освіти із здобувачами освіти , дітьми з особливими освітніми потребами;застосовувати методики і технології навчання, враховуючи їх освітні потреби; здійснювати взаємодію з батьками дітей з особливими освітніми потребами,фахівцями з інклюзивного ресурсного центру; формувати ключові компетентності та наскрізні вміння, сприяти веденню здорового способу життя учасниками освітнього процесу.
ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ
- Закон України «Про освіту» стаття 19.Освіта осіб з особливими освітніми потребами.
- План дій з реалізації Національної стратегії у сфері прав людини на період до 2020року ,затверджено КМУ від 23.11.15 №1393.
- План заходів з виконання рекомендацій , викладених у заключних зауваженнях ,поданих Комітетом ООН з прав осіб з інвалідністю до першої доповіді України про виконання Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю,затверджено КМУ від 28.12.16, №1073.
- Державний стандарт початкової загальної освіти осіб з особливими освітніми потребами. КМУ від21.08.2013,№607.
- Положення про інклюзивний ресурсний центр.12.07.2017,№545,зі змінами 22..18 №617.
- Постанова КМУ 14.02.17 №88Порядок та надання субвенції.
Постанова КМУ 2016 № 19 .Деякі питання використання субвенції держбюджету для дітей з особливими освітніми потребами .Додаток 5 з переліком послуг.
- Про затвердження типового переліку спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних класах закладів загальної середньої освіти. Наказ МОН від 23.04.2018 №414.
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ.
Інклюзивний простір – це не тільки і не стільки простір, у якому перебуває дитина з особливими освітніми потребами. Це простір у якому комфортно і безпечно учасникам освітнього процесу. Це простір де працюють загальнолюдські,етичні та інші інклюзивні цінності.Упровадження інклюзивних цінностей у життя закладу освіти допоможе змінити загальну культуру,збагатити освітню політику новими підходами урізноманітнити педагогічні технології і в такий спосіб освітню діяльність закладу. За такого підходу збільшується участь кожного в розбудові освітнього середовища опорного закладу.1Основні цінності: структурні – рівність усіх учасників освітнього процесу,забезпечення прав кожного , опора на спільноту; цінності взаємин – повага до різноманітносте відсутність насильства, довіра, співчуття, чесність, мужність; моральні якості – любов і повага одне до одного, надія і оптимізм, щирість у взаєминах.
- Інклюзивне навчання - система освітніх послуг,гарантованих державою, що базуються на принципах недискримінації,врахування багатоманітності людини,ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників.
Закон України «Про освіту»,стаття 1,п.12.
Інклюзивне навчання з особливими освітніми потребами має ряд переваг : реалізує можливості взаємодіяти з однолітками і жити в сім'ї ,отримувати досвід спілкування і навчання;
батьки здобувачів освіти беруть безпосередню участь у житті і виховання;вчителі, що працюють в інклюзивних класах , розширюють педмайстерність працювати з дітьми різних категорій.
Статтею 20 Закону України «Про освіту» визначено ,що заклади освіти за потреби утворюють інклюзивні класи для навчання осіб з особливими освітніми проблемами. У разі звернення особи з особливими освітніми проблемами або батьків такий клас утворюється в обов’язковому порядку. Усі здобувачі освіти в освітньому закладі навчаються за Освітньою програмою опорного закладу відповідного рівня та навчальним планом , програмами предметів відповідного класу.
Команда психолого – педагогічного супроводу (затверджується наказом керівника закладу у вересні місяці 2019-20 року),має повноваження:1.Збір інформації про особливості дитини, її інтереси,труднощі і обмеження,освітні потреби, відомості про успіхи, з метою визначення характеру підтримки..Оцінка динаміки розвитку дитини з особливими освітніми потребами,потенціалу,позитивних особистісних якостей.Обговорення особливостей розвитку дитини з урахуванням думки фахівців ІРЦ- інклюзивного ресурсного центру.Розробка та реалізація індивідуальної програми розвитку дитини на навчальний рік..Моніторинг психічного розвитку дітей з особливими освітніми потребами.
Команда складає індивідуальну програму розвитку дітей з особливими освітніми потребами,індивідуальний навчальний план відповідно категорій здобувачів освіти . Відповідно програму розвитку орієнтують на адаптовані та модифіковані навчальні програми.
Індивідуальна програма розвитку – документ,що забезпечує індивідуалізацію навчання особи з особливими освітніми потребами,закріплює перелік необхідних психолого – педагогічних,кореляційних послуг для розвитку дитини та розробляється групою фахівців з обов’язковим залученням батьків з метою визначення стратегій навчання.Закон України «Про освіту».
Адаптація – змінює характер подання навчального матеріалу не змінюючи зміст. Адаптація застосовується у випадках, коли матеріал спрямовується . проте потребує додаткового обладнання , засобів навчання, додаткових матеріалів.Модифікація навчальних програм застосовується, коли учні когнітивними порушеннями не можуть опанувати програму навіть за певної адаптації. Модифікація програми полягає в зміні кількості тем та обсягу матеріалу , що вивчається в межах курсу.
Програмою передбачені корекційно – розвиткові заняття (вони не враховуються в гранично допустимому тижневому навантаженні)так як не передбачають навчальної діяльності,а спрямовані на корекцію порушень розвитку,які проводяться практичним психологом та педпрацівниками. Кількість годин на корекційно –розвиткові заняття з порушенням психічного та інтелектуального розвитку визначає ІРЦ.Корекційно – розвиткові послуги – це комплексна система заходів супроводження особи з особливими освітніми потребами в процесі навчання ,що спрямовані на корекцію порушень шляхом розвитку особистості ,її пізнавальної діяльності,емоційно – вольової сфери та мовлення. Закон України «Про освіту»
У закладі освіти доцільно обладнати ресурсну кімнату відповідно нормативних документів, та визначеного порядку . Ресурсна кімната – це спеціально обладнано приміщення , призначене для проведення групових психолого- педагогічних занять під час організації роботи з дітьми ООП, де повинні бути дві зони, а саме: навчально – пізнавальна, побутово – практична. Наказ МОН № 414 від3.04.18.
Методики роботи з дітьми з особливими освітніми потребам:
використання технології особистісно- орієнтованого навчання,використання парної та групової роботи на уроках,домінуюча форма спілкування – діалог між учасниками освітнього процесу,запровадження диференційованого навчання, що дає можливість усвідомити доцільність введення індивідуального підходу,одночасно враховувати пізнавальні здібності,інтереси дітей,запровадження технологій кооперативного навчання,доцільність використання інтелектуальних карт,ситуації успіху
Інструктивно – методичні наради з питань навчання дітей з ООП
№ |
Тематика
|
Категорія педпрацівників |
Відповідальність |
1 |
Особливості розвитку дітей з особливими освітніми потребами |
Вчителі 1-4 класів, асистенти вчителів |
Практичний психолог, Вересень, 2019 |
2 |
Особливості роботи із адаптаційними та модифікаційними програмами |
Вчителі 1-4 класів, асистенти вчителів
|
Заступник директора вересень,2019 |
3 |
Співпраця педагогів ,батьків , психологів щодо складання ІПР, плану використання субвенції |
Вчителі 1-4 класів, батьки |
Команда психолого – педагогічного супроводу вересень,2019 |
4 |
Інноваційні методики викладання в інклюзивних класах |
Вчителі 1-4 класів,
|
Керівник кафедри освітньої галузі жовтень,2019 |
1.Формуємо освітнє середовище Н.Дятленко, журнал Заступник директора №6 червень2019, стор.32
Гра зі смертю в підлітковому віці здається способом довести сміливість, мужність, везіння, винятковість та власну обраність (у чому впевнені майже всі діти в цьому віці). Як же спрямувати цю енергію на цікаві та безпечні справи? Як вберегти синів і доньок?
https://osvitoria.media/experience/p-yat-nebezpechnyh-igor-pidlitkiv-zvernit-na-nyh-uvagu/
Основні проблеми підліткового віку
Здається, ніби ще вчора Ваш милий малюк міцно Вас обіймав та говорив, як любить. А вже сьогодні Вам не вдається навіть просто поговорити з ним. Це говорить про те, що дитина переступила дитячий вік та занурюється у підлітковий.
Кожен підліток по-різному справляється з цим періодом. Хтось шукає підтримку і розуміння у сім’ї, а комусь цікавіше шукати однодумців у зовсім іншому середовищі. І ось тут треба бути насторожі, адже такий пошук може принести дитині не тільки позитивні приклади тому потрібно бути готовим до всього.
Отже, основними проблемами підліткового віку є:
• Проблеми зі спілкуванням та відносинами (дружніми, сімейними, любовними )
• Проблеми з батьками ( часто батьки не розуміють, що дитина стає дорослішою і їй потрібно трішки більше свободи і менше контролю )
• Проблеми з ровесниками ( знову ж таки, у кожного підлітковий вік проявляється по-різному і одноліткам між собою буває важко знайти спільну мову )
• Бунтарство та заколот ( дитина стає більш самостійною, у неї появляються свої смаки та вподобання, які не завжди можуть зрозуміти дорослі, що також приводить до конфлікту)
• Сором’язливість та понижена самооцінка (не всі дорослі можуть сприймати себе такими, як вони є… то що вже казати про підлітків? Комплекси через «неідеальну» зовнішність можуть серйозно хвилювати як дівчат, так і хлопців)
• Перші сигарети, алкоголь, наркотики ( як би не контролювали батьки своїх дітей, все ж приходить час, коли діти вперше пробують покурити чи випити)
Важливо пам’ятати: всі ми проходили цю непросту стадію у житті, тому потрібно ставитись з розумінням до підлітків, адже їм теж нелегко проходити цю першу стадію дорослішання. Ви не зможете захистити дитину від всіх підліткових проблем. Головною функцією батьків у цей період є підтримка та хороші поради.
https://alter-ego.net.ua/problemy-pidlitkovogo-viku /
Як допомогти підлітку стати дорослим?
- забезпечити можливості для пошуку себе (курси, секції, хобі);
- створювати сприятливе оточення з однолітків;
- давати свободу в розумних межах, про які домовляються;
- дотримуватися договірних відносин;
- стежити за неминучістю компенсації збитків у разі безвідповідальних дій.
Система цінностей вибудовується вже не родиною, а групою однолітків. Коли батьки хочуть якось вплинути на формування особистості своєї дитини, то починати варто з пошуку гідної, на думку батьків, компанії, яка була б об’єднана спільними інтересами. Додаткові заняття, хобі, командний спорт – все це важливі фактори виховання, які працюють краще за будь-які слова.
Абсолютна свобода шкодить підліткові так само, як і тотальний контроль і заборони. Завдання батьків та інших дорослих – знайти баланс між розумними обмеженнями й потребою в самоствердженні, яка є природньою для особистості на етапі формування. Краще дозволити підлітку провести вихідний на власний вибір за умови, що він повернеться додому у визначений час, ніж під ранок обдзвонювати знайомих у пошуках дитини.
Роль батьків і вчителів – у створенні простору для творчості, у наданні можливостей для реалізації. Дослідження нових територій є необхідним, але за умови ненав’язливого нагляду. Підліток приміряє різні ідентичності, пробує в дії те чи інше «Я», і часто від чуйності найближчого оточення залежить, на якому варіанті він кінець кінцем зупиниться. Такі рекомендації дає батькам у своїй публікації на сайті Psychology Today доктор медицини Роберт Дж. Хедайя (Robert J. Hedaya).
Схильність до невиправданого ризику – ще одна особливість перехідного віку. Навіть створення ідеальних умов для розвитку не може на 100% застрахувати від нещасних випадків і необдуманих вчинків. Звинувачувати в чомусь самого підлітка доволі складно: у нього ще не сформована префронтальна кора головного мозку, яка відповідає, крім іншого, за усвідомлення наслідків власних дій, самоконтроль, здатність планувати. Остаточно формується ця ділянка приблизно до 21 року в чоловіків (у жінок раніше). Звісно, відкладати початок самостійного життя до цієї дати ніхто не буде. Вихід – вибудовування зрозумілих і логічних договірних відносин, за яких підлітка попереджають про необхідність компенсувати наслідки дій, що призвели до збитків.
https://www.eduget.com/news/problemi_pidlitkiv_yak_motivuvati_na_navchannya-2133
Відомі підлітки світу.
Хтось з них вже встиг прославитись власними талантами чи здобутками, а комусь просто пощастило. Та все ж на сьогодні вони найвідоміші підлітки планети Земля.
https://tyzhden.ua/Chronicle/93997