Проект Запобігання та протидії дискримінації
Нормативна база .
- Закон України «Про засади запобігання та протидії дискримінації».
- Редакція 30.05.2014 р. Закону України «Про запобігання та протидію домашньому насильству». Редакція 2018 р.
- Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо Закону України протидії булінгу (цькування).18.12.2018 р.
- Додаток до наказу МОН від 18.05.2018 р № 1\11- 5480Методичні рекомендації. Запобігання та протидія насильству
- Закон України «Про освіту» 05.09.2017
ГЛОСАРІЙ
2) дискримінація - ситуація, за якої особа та/або група осіб за їх ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, громадянства, сімейного та майнового стану, місця проживання, мовними або іншими ознаками, які були, є та можуть бути дійсними або припущеними (далі - певні ознаки), зазнає обмеження у визнанні, реалізації або користуванні правами і свободами в будь-якій формі, встановленій цим Законом, крім випадків, коли таке обмеження має правомірну, об’єктивно обґрунтовану мету, способи досягнення якої є належними та необхідними;{Пункт 2 частини першої статті 1 в редакції Закону № 1263-VII від 13.05.2014}
3) непряма дискримінація - ситуація, за якої внаслідок реалізації чи застосування формально нейтральних правових норм, критеріїв оцінки, правил, вимог чи практики для особи та/або групи осіб за їх певними ознаками виникають менш сприятливі умови або становище порівняно з іншими особами та/або групами осіб, крім випадків, коли їх реалізація чи застосування має правомірну, об’єктивно обґрунтовану мету, способи досягнення якої є належними та необхідними;{Пункт 3 частини першої статті 1 в редакції Закону № 1263-VII від 13.05.2014}
4) підбурювання до дискримінації - вказівки, інструкції або заклики до дискримінації стосовно особи та/або групи осіб за їх певними ознаками;
6) пряма дискримінація - ситуація, за якої з особою та/або групою осіб за їх певними ознаками поводяться менш прихильно, ніж з іншою особою та/або групою осіб в аналогічній ситуації, крім випадків, коли таке поводження має правомірну, об’єктивно обґрунтовану мету, способи досягнення якої є належними та необхідними;{Пункт 6 частини першої статті 1 в редакції Закону № 1263-VII від 13.05.2014}
7) утиск - небажана для особи та/або групи осіб поведінка, метою або наслідком якої є приниження їх людської гідності за певними ознаками або створення стосовно такої особи чи групи осіб напруженої, ворожої, образливої або зневажливої атмосфери.1.
Завдання у сфері запобігання та протидії булінгу в закладі освіти:
- створення безпечного освітнього середовища ;
- визначення причин та передумов поширення булінгу;
- підвищити рівень поінформованості учасників освітнього процесу про форми і причини та наслідки насильства ;
- формувати в учасників освітнього процесу нетерпимого ставлення до насильства людей поведінки, усвідомлення булінгу як порушення прав.
Насильство в закладі освіти має різну природу і проявляється як у формі одноразових насильницьких дій. Шкільне насильство – складна проблема, адже в закладі освіти представники різних поколінь, розрив між ними на думку експертів одна із головних проблем без конфліктного спілкування.
Реалізація принципів безпечного освітнього середовища важливо в плані :недискримінації за будь – якими ознаками;ненасильницької поведінки в міжособистісних стосунків;партнерських взаємопідтримуючих факторів ;участі учасників освітнього процесу у вирішенні ряду проблем.
1.Закон України «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні». Редакція 30.05.2014
Заходи запобігання та протидії булінгу (цькування) в закладі освіти.
1.Інформаційні наради з питань нормативно - правової бази,законодавчих питань булінгу (цькування)
Адміністрація школи, вересень 2019, січень 2020р.
2.Здійснити моніторинг стану фізичного та емоційно- психологічного середовища в закладі освіти. визначити причини, ризики щодо випадків булінгу.2019рокуЗдійснити моніторинг стану фізичного та емоційно- психологічного середовища в закладі освіти. визначити причини, ризики щодо випадків булінгу Практичний психолог, червень 2019року.
3.Визначити Порядок реагування закладу освіти на випадки булінгу (цькування) на 2019-2020 р.
4.Визначити показники вимірювання ефективностібезпечного освітнього середовища. Адміністрація закладу , червень 2020року.
5.У змісті закладів спрямованих за запобігання та протидію булінгу передбачати інформування щось значимість суті булінгу,його видів та вплив на учасникв освітнього процесу , створення комфортного психологічного клімату в класах та заклад. Постійно.
6.Моніторингові дослідження провести з питань:психологічного клімату в 5 класах шляхом анкетувань;емоційно - вольового стану здобувачів освіти 8 класів спостереження;професійного самовизначення здобувачів освіти 11класів шляхом опитування;поваги до різноманітності та рівності усіх учасників освітнього процесу 10 класу.
Завдання : Створення безпечного емоційно- психологічного, фізичного середовища для учасників освітнього процесу .
№
|
Створення емоційно- психологічного середовища. |
Заходи |
Термін |
Відповідальний |
1 |
Соціфально- емоційна грамотність |
Профілактика (курс) Шкільні медитації |
5 кл.-8кл . |
психолог |
2 |
Саморозвиток та емпатія |
Розвиток соціальних навичок |
10кл. |
Практичний психолог |
3 |
Цінності прав і свобод, вміння відстояти свої права |
Відеолекторій. Насилля, види (курс) |
9 кл. 17 год. |
Харченко Н.М. |
4 |
Здатність попереджувати та розв’язувати конфлікти |
Види конфліктів 1-3 класи (інтерактивні заняття) |
1-3 кл. |
психолог, соціальний працівник |
5 |
Формування та аргументація власної позиції |
Сімейні журнали . Права дітей і батьків. Обов’язки |
4 кл. 5-6 кл. |
Класні керівники 4 класів |
6 |
Критично аналізувати інформацію , розглядати питання з різних позицій |
Батьківське щастя , виховання без насильства . Педагоічний косиліум |
Вчителі, батьки, учні |
Заступник директора з виховної роботи |
7 |
Професійне самовизначення |
|
11 кл. |
Практичний психолог |
Створення безпечного фізичного середовища.
- Продовження діяльності поста безпеки ( І поверх, вестибюль школи)
- Чергування педпрацівників закладу під час перерв у коридорах, рекреаціях, їдальні Згідно графіка затвердженого керівником закладу (І,ІІ семестр)
3. Техніка безпеки здобувачів освіти в кабінетах інформатики в ході використання компютерної техніки та під час роботи в інтернеті. Інструктажі для учнів перед практичними роботами.
- Дотримання правил використання засобів електронних комунікацій здобувачів освіти Правила використання гаджетів
- Педагоічним працівникам посітйно підвищувати кваліфікацію у сфері емоційних, громадських та соціальних компетентностей щодо запобігання та протидії булінгу через систему вебінарів.
Постійно педпрацівники.
Порядок реагування на випадки булінгу (цькування) в закладі освіти.
Керівник закладу освіти визначає склад комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) з метою розслідування. Вересень 2019, наказ.
- Призначити відповідальну особу за реалізацію норм законодавства у сфері запобігання та протидії булінгу (цькування) з числа заступників. Вересень, 2019 р. керівник закладу .
- У разі відсутності (тимчасової) уповноваженої особи визначає наказом зі складу комісії, відповідального за підготовку матеріалів для роботи комісії ( в разі необхідності)
Керівник школи в разі необхідності.
- Скликає комісію для розгляду випадків булінгу. Результат роботи комісії - вироблення пропорзицій , рекомендацій, оформлення протоколу Відповідальна особа в разі необхідності
5. Комісія формує рекомендації щодо доцільного вибору форм і методів роботи із здобувачами освіти, які схильні до цькування.
Постійно, члени комісії .